Pelita Hidup
Kesaksian oleh Sim Patrik – Malaysia Salam semua. Saya amat bersyukur kepada Tuhan kerana kesempatan ini diberikan untuk kita sama-sama berbagi kesaksian guna menguatkan...

di-tempat-yang-tak-terdugaKesaksian oleh Sim Patrik – Malaysia

Salam semua. Saya amat bersyukur kepada Tuhan kerana kesempatan ini diberikan untuk kita sama-sama berbagi kesaksian guna menguatkan iman percaya kepada Yesus.

Terlebih dahulu saya ingin menceritakan sedikit sebanyak tentang diri saya. Saya, seperti yang dinyatakan dalam profile di atas, adalah seorang dari warga negara Malaysia. Saya juga adalah seorang yang cacat penglihatan.

Saya pada mulanya bukanlah seorang kristen. Tetapi Tuhan menempatkan saya di tempat yang tidak pernah saya duga. Apa yang saya sering bayangkan ialah ketakutan baik dalam hidup mahu pun selepas meninggal dunia ini. Dalam hidup saya sering menghadapi ketakutan bilamana berhadapan dengan orang lain, takut melakukan sesuatu yang diamanahkan kerana takut diejek dan juga ditolak.

Manakala bayangan saya tentang kematian pula ialah saya sering kali memikirkan apakah yang akan terjadi kepada tubuh yang sekarang ini. Tentu sahaja hidup ini sebenarnya tidak mempunyai tujuan, bisik hati dalam saya.

Namun demikian, Tuhan itu amatlah baik dan tersangat baik bagi saya sehinggalah saya diselamatkan dengan cara yang tidak saya duga. Tuhan nampaknya memakai kegemaran harian saya untuk Dia menyatakan diri-Nya kepada saya. Untuk pengetahuan semua, kegemaran saya antara lain ialah mendengar radio, terutama siaran dari luar dengan menggunakan gelombang pendek [short wave radio].

Ini sering saya lakukan pada waktu petang selepas sahaja saya pulang dari sekolah pada waktu itu. Di dalam saya berjinak-jinak mendengar siaran dari gelombang ini, saya tiba-tiba sahaja mendengar satu siaran yang pada masa itu disebut siaran bahasa baku yang disiarkan oleh perbadanan penyiaran timur jauh [FEBC]. Siaran ini berlangsung selama setengah jam bermula dari pukul 6.15 petang sehinggalah ke jam 6.45.

Bermula dari saat itu saya terus membuat azam saya untuk tetap mendengar siaran tersebut untuk hari-hari yang berikutnya. Saya amatlah tergerak hati apabila mendengarkan siaran tersebut yang menyatakan tentang kebenaran Allah dan juga kasih Allah yang mempunyai kesanggupan untuk seluruh manusia yang telah berdosa dan kehilangan kemuliaan Allah.

Saya amat tersentak dengan kenyataan yang menyatakan bahawa kita semua sudah pun kehilangan kemuliaan Allah, tidak mampu lagi berbuat baik dan berkenaan kepada Allah. Di penghujung rancangan tersebut, penyampai acara sering mengajak pendengar untuk menyambut cabaran untuk menerima Kristus sebagai juruselamat.

Cerita ini tidak berhenti di sini sahaja. pada tahun yang sama juga, beberapa orang rakan saya sudah pun mula mengajak saya ke gereja yang mereka sering hadiri selama ini. Mereka juga sering mengajak pemimpin gereja untuk datang untuk sama kongsikan firman Tuhan di asrama kami tinggal pada masa itu. Puji Tuhan! Saya pun menerima kristus dan mula aktif dalam kegiatan gereja serta membaca firman yang sudah pastinya menjadi dasar kepada pertumbuhan iman percaya kita.

Kerana kegemaran saya terus-menerus ada dalam hal mendengar siaran kristen dari khususnya dari Indonesia, maka Tuhan membukakan lagi jalan-Nya untuk berbuat demikian. Pada tahun 2008, hasil kesungguhan saya dalam menjalani latihan komputer yang disediakan oleh persatuan kami, saya dengan berkat dan kemurahan Tuhan diberikan kemampuan untuk memiliki sebuah laptop.

Untuk pengetahuan semua, kami dari kalangan golongan yang tidak dapat melihat, kami menggunakan speech reader seperti jaws untuk menulis dan juga membaca dalam komputer.

Seperti yang pernah Rasul Paulus katakan bahawa: “Sebab di dalam Dia kamu telah menjadi kaya dalam segala hal: di dalam segala macam perkataan dan pengetahuan” 1 Korintus 1:5.

Saya akhirnya mempunyai beberapa kesempatan untuk mendengar siaran kristen seperti Heartline FM, Nafiri FM, Elshaddai FM, dan beberapa lagi termasuk juga yang di luar rantau kita seperti siaran the House FM.

Ini juga saya merasakan saya mempunyai semangat yang tinggi untuk terus bersaksi kepada orang lain. “Tetapi mereka mengalahkan dia, iaitu iblis dengan darah Anak Domba, dan perkataan kesakian mereka, kerena mereka tidak mengasihi nyawa mereka sampai ke dalam maut”.

Saya bersyukur kepada Tuhan kerana mendapat kesempatan yang berharga ini. Ini berlaku bukan kerana kepandaian dan kekuatan saya, tetapi kerana kemurahan dan kuasa Tuhan. tidak menjadi masaalah jikalau saya tidak dapat pergi ke tempat yang jauh untuk menginjil, saya dan anda dapat menginjil bahkan dengan menekan butang (tombol) komputer kita. Puji Tuhan!

.

Kesaksian ini dibagikan oleh Sim Patrik pada Pelita Hidup Community: http://community.pelitahidup.com/groups/ruang-kesaksian/forum/topic/di-tempat-yang-tak-terduga/#post-55

Riva Sinjal

 adalah penulis & pendiri Pelita Hidup. Beliau sudah aktif menulis renungan sejak tahun 1998.

  • HERINA

    March 14, 2014 #1 Author

    Puji Tuhan Kesaksiannya sangat memberkati kita semua, semoga setiap pembaca menjadi semakin kuat dan beriman kepada Jesus Krusatus Tuhan dan Juruselamat kita. Amen.
    Pak Johanes saya minta No HP dan Pak Sim Patrik saya minta E-mail Address. buat corepondense dan sharing … ya. salam buat keluarga tercinta dirumah… God Bless You…

    Herina – Kaltim – Indonesia

    Reply

  • Freddy

    August 15, 2012 #2 Author

    For God everything is possible….the last, now and future…praise the Lord.

    Reply

  • pariama pardede

    July 18, 2012 #3 Author

    Terpuji nama Tuhan Yesus Kristus,,melalui kesaksiannya menjadi saksi buat orang-orang disekitarnya dan bertambahtambahlah orang yang percaya..

    Reply

  • Luisa

    June 5, 2012 #4 Author

    Tiada yang mustahil bagi Allah,Dia tidak pernah melihat dan membedakan kita entah kita Tuli, buta, lumpuh, kaya, miskin Tuhan selalu memberi yang terbaik dan teridah sesuai rancangan-rancangan Allah dalam kehidupan kita.

    Reply

  • moses

    April 18, 2012 #5 Author

    YESUS OUR SAVIOUR

    Reply

  • Debora

    March 5, 2012 #6 Author

    Shalom,
    bisakah saya meminta email sim patrik dari malaysia yang kesaksiannya dimuat bulan september 2010.
    meskipun sudah lama saya berharap untuk bisa dibantu mendapatkan email sim patrik.Gbu

    Reply

  • RiyantoAlfrits Sidjado

    January 10, 2012 #7 Author

    Puji Tuhan, dalamYesus marilah kita setia sampai akhir….

    Reply

  • henkie

    May 9, 2011 #8 Author

    Jesus Is The Best. .

    Reply

  • yunita timbani

    October 11, 2010 #9 Author

    trima kasih renungan ini membuat saya semakin kuat menghadapi pergumulan hidup

    Reply

  • eron pontoh

    September 27, 2010 #10 Author

    bagi Yesus Tuhan Kemuliaan Samapai selama-lamanya

    Reply

  • waris hari satriya

    September 26, 2010 #11 Author

    Puji Tuhan, sungguh kesaksian yang sangat luar biasa, Tuhan dapat menggunakan siapa saja atau apa saja untuk menjadikan berkat bagi orang-orang yang sungguh berharap kepada Tuhan. Bersaksilah dengan perbuatan kita untuk kemulian dan kebesaraan namaNya.

    Reply

  • erny

    September 21, 2010 #12 Author

    ” Sungguh mulia kasih Bapa pada stiap anak – anaknYA. dengan kelemahan yang kita miliki mengalirlah air suci dan kudus bagi tubuh , jiwa, hati dan paling utama kerohanian untuk menguatkan keprcayan. kelemahan berrarti mengarahkan kedepannya untuk Takut akan Tuhan…
    Tuhan Mmberkati ..

    Reply

  • Frick

    September 18, 2010 #13 Author

    Terima kasih untuk renungan yang baik ini kiranya Allah, Yesus Kristus, melalui Roh Kudus terus bekerja dan memperkaya dengan hikmat anugrah Kasih untuk memberkati orang lain lewat karya Kasih Tuhan ini, YELOU

    Reply

  • sanjaya

    September 17, 2010 #14 Author

    Saya pecaya, amat sangat yakin Tuhan Yesus akan memah hati kel. saya yang belum mengenal DIA.
    thx…. JBU

    Reply

  • yunita timbani

    September 17, 2010 #15 Author

    gmana yah caranya kalo mo print ebook kristennya?

    Reply

  • sarjono

    September 16, 2010 #16 Author

    kami sungguh sangat percaya akan karya kasih Tuhan yang dilimpahkan kepada umat yang percaya kepadaNya. sehingga benar-benar garam dan terang dunia bisa terasakan semua orang. GBU all.

    Reply

  • alvi

    September 13, 2010 #17 Author

    tx yah. karena saya bisa belajar menyelami pekerjaan Allah

    Reply

  • at3nn3ta

    September 11, 2010 #18 Author

    “Domba yang hilang telah diketemukan kembali (Matius 18:12-14)”
    Sdr. Sim Patrik, tetaplah setia untuk selalu bersandar dan berharap hanya kepada-NYA dalam keseharian hidup anda. Kiranya Tuhan Yesus memberkati anda dan keluarga. Amin

    Reply

  • Dewi Barus

    September 11, 2010 #19 Author

    Ajaib TUHAN..luar biasa…mampu mengubahkan hati setiap orang….mampu memperlihatkan kasih dan kemuliaan Allah kpd seorang yg tidak bisa melihat….
    Yesus luar biasa….

    Reply

  • Asri

    September 10, 2010 #20 Author

    Tuhan merencanakan smua yang indah bagi setiap umatNya dan mengangkat smua kelemahan menjadi kekuatan di dalam Nya.

    Reply

  • david

    September 9, 2010 #21 Author

    Puji Tuhan, setiap orang yang dipanggil Tuhan punya maksud dan rencana yang indah. Tetap jaga kehidupan dan punya motifasi yang benar, maka Tuhan akan Terus memakai kita siapapun kita adanya. amin

    Reply

  • elirecha

    September 8, 2010 #22 Author

    amin..sungguh luar biasa Tuhan kita..Saya amat diberkati dengan kesaksian saudari dan menguatkan sy lagi tuk terus mengandalkan Tuhan Yesus berkuasa dalam hidup saya..GBU

    Reply

  • Samuel hamel

    September 8, 2010 #23 Author

    Rancangan mu bukanlah rancanganKU demikian firman Tuhan…… dan rancangan Tuhan pasti diluar perkiraan manusia…..Semoga kesaksian ini membawah berkat bagi banyak jiwa…….

    Reply

  • delvin

    September 7, 2010 #24 Author

    Syalom, Puji Tuhan sunguh luar biasa TUHAN YESUS kita. kesaksian yg sangat memberkati. kiranya TUHAN YESUS selalu menyertai dan memberkati dimanapun kamu berada dan kiranya kamu menjadi berkat bagi banyak orang. ok, Thx JBU

    Reply

  • Maurits

    September 7, 2010 #25 Author

    Sungguh luar biasa kasih yang Tuhan nyatakan dalam kehidupan setiap orang yang sungguh-sungguh menyerahkan kehidupanya kepada Nya.

    Reply

  • Nazalus Benjamin

    September 7, 2010 #26 Author

    Cara ALLAH bekerja sememangnya Luarbiasa ,ada kalanya kita tidak mengerti, namun yang pasti segala yang DIA lakukan adalah yang TERBAIK bagi kita Halleluya !

    Reply

  • Charles Leonard D

    September 7, 2010 #27 Author

    Salam Sejahtera. Selamat Pagi Sim Patrik, semoga Tuhan Yesus memberkatimu dan keluargamu.

    Reply

  • lina

    September 6, 2010 #28 Author

    carilah dulu kerajaan surga,maka semuanya akan ditambahkan kepadamu.

    Reply

  • ivan

    September 6, 2010 #29 Author

    great.! setiap kita org yg bersyukur pasti pernah merasakan/bahkan sering merasakan kebaikan Tuhan. Keep the faith!

    Reply

  • Suwarno Mujid

    September 6, 2010 #30 Author

    Praise the Lord, Cara Tuhan selalu tak terduga pikiran manusia, itulah mujizat, Halleluyah

    Reply

  • petrus frans

    September 5, 2010 #31 Author

    puji Tuhan….karena satu jiwa lagi membuat sorga bersukacita. Allah tidak pernah dibatasi oleh situasi dan kondisi apapun jika Ia berkehendak satu jiwa untuk menerima hidup kekal.

    Reply

  • edy

    September 5, 2010 #32 Author

    Terpujilah nama Tuhan kita, Yesus Kristus. Tuhan memberikan kekuatan untuk menjadi anak-anak Allah. Mari kita berserah senantiasa dan mau dipimpin oleh Tuhan.

    Reply

  • R anto

    September 5, 2010 #33 Author

    Tx my Lord. Aleluya.

    Reply

  • Leo Tatang

    September 5, 2010 #34 Author

    Tuhan mengasihi semua orang dan menghendaki agar semua orang bisa selamat……. dng menerima Dia didalam nama Yesus Kristus Tuhan dan Juruselamat……

    Reply

  • jhon

    September 5, 2010 #35 Author

    amin…indahnya hidup dalam kemuliaan Allah…
    masukan buat penulis :”agar memperhatikan penempatan huruf besar…”

    Reply

  • teddy

    September 4, 2010 #36 Author

    saya sangat diberkati dengan kesaksian tersebut, yang dapat saya mengerti yaitu jika Kita ingin merasakan kasih Tuhan kita harus mau mumbuka hati kita dan hidup untuk Tuhan.

    Reply

  • hentje

    September 3, 2010 #37 Author

    puji Tuhan Yesus juruselamat kita yg selamatkan dg cara dan waktuNya sendiri .Ia punya rencana yg indah agar melalui pribadi yg diselamatkan Injil jadi berkat bagi jiwa yg baru.Jika anda dipanggil dg keadaan menurut kita tdk sempurna atau kurang Dia yg sempurna menjadikan kita berguna ditanganNya-Selamat melayani Gbu.Amin.

    Reply

  • fanolo

    September 3, 2010 #38 Author

    Jika Tuhan berkenaan tidak ada seorangpun yang dapat menghalamgi, dulu dan sekarang kasih setianya untuk selama-lamanya kepada orang yang percaya dan taat kepadaNya.

    Reply

  • jorry sineri

    September 3, 2010 #39 Author

    Dahsyasttttttttt………..Terpujilah Tuhan……………baginya tidak ada yang mustahil…………..go head?!

    Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *